Iklan Box

How's your fortune looking this year?
RM10/SEBULAN SAHAJA
RM10/SEBULAN SAHAJA
How's your fortune looking this year?
Vrooom to a prosperous Chinese New Year!
RM10/SEBULAN SAHAJA
How's your fortune looking this year?

Iklan Top Bar

Worst Blog of the Year: Click sini untuk undi Blog Berita Benar!

Iklan TV Blog Berita Benar!


Tuesday, January 3, 2012

Kayu Balak Runtuh di Gua Musang (Sinar Harian)



GUA MUSANG - Seramai 2,000 penduduk Orang Asli di 30 kampung sekitar Pos Balar dan Hau dekat sini, terputus hubungan apabila jambatan kayu balak yang menjadi perhubungan penting mereka runtuh, petang semalam.

Kejadian jambatan kayu balak yang runtuh kira-kira jam 4 petang itu berhampiran Kampung Lambok, Kuala Betis mengakibatkan penduduk sekitar Pos Balar, Hau, Dakoh, Belatin, Cherok, dan Sampadek berdepan dengan banyak masalah.

Berikutan kejadian itu seramai 20 guru Sekolah Kebangsaan Balar, termasuk guru besarnya yang berkonvoi motosikal dan lima kenderaan terkandas di situ.

 Selain jambatan, beberapa kejadian bukit runtuh yang hampir menutup laluan jalan ke pos terbabit juga berlaku di sepanjang jalan itu hingga mengalang sebarang kenderaan melaluinya akibat daripada hujan lebat berterusan sejak seminggu lalu.

Guru Besar SK Balar, Zakaria Mustapha berkata, beliau pertama kali menunggang motosikal bersama guru lain untuk memulakan tugas di sekolah itu sesi buka sekolah esok, tetapi berdepan kejadian jambatan runtuh.

Beliau berkata, berikutan kejadian itu, beliau bersama 19 lagi guru dan 16 murid anak Orang Asli yang dalam perjalanan ke sekolah berkenaan terpaksa berpatah balik untuk bermalam di bandar ini.

Katanya, beliau yang mula lapor diri untuk bertugas di sekolah tersebut November tahun lalu dan ketika itu menaiki kenderaan pacuan empat roda walaupun berdepan dengan kejadian jalan rosak teruk.

Menurutnya, beliau sudah memaklumkan perkara itu kepada Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Gua Musang dan terpaksa menunggu pembaikan jambatan itu untuk meneruskan perjalanan.

“Kami terkejut melihat jambatan kayu balak itu runtuh tiba-tiba, tetapi bernasib baik tidak kebetulan rombongan kami berada di atas jambatan terbabit jika tidak tak tahulah apa yang terjadi.

Seorang penduduk Orang Asli, Along Uda, 38, berkata kejadian jambatan kayu balak yang runtuh itu pertama kali berlaku di jalan berkenaan dan selama ini hanya berlaku kerosakan jalan sahaja.

Katanya, memang jalan ke 30 kampung pendalaman itu berdepan risiko kerana bukan sahaja jambatan yang runtuh, sebaliknya banyak tempat lagi runtuh yang jejas laluan.

Sumber (Kopi Pasta): Sinar Harian
Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by Blogger Widgets Enhanced by Widgets

0 comments:

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...