Iklan Box

How's your fortune looking this year?
RM10/SEBULAN SAHAJA
RM10/SEBULAN SAHAJA
How's your fortune looking this year?
Vrooom to a prosperous Chinese New Year!
RM10/SEBULAN SAHAJA
How's your fortune looking this year?

Iklan Top Bar

Worst Blog of the Year: Click sini untuk undi Blog Berita Benar!

Iklan TV Blog Berita Benar!


Sunday, December 18, 2011

Kapal Tempur AS di Singapura, Filipina (Berita Harian)


WASHINGTON: Tentera Laut Amerika Syarikat berkata ia akan menempatkan beberapa kapal tempur baru di Singapura dan mungkin di Filipina pada masa depan, langkah yang berkemungkinan meningkatkan kebimbangan China dikelilingi dan ditekan berhubung perbalahan merebut kawasan Laut China Selatan.

Penganalisis pertahanan serantau berkata, kapal itu kecil tetapi bersetuju mengenai simbol tindakan itu, yang dibuat selepas Washington mengumumkan ia menambah kehadirannya dia Asia itu, akan mengecewakan kemarahan China.

Bulan lalu, Amerika dan Australia mengumumkan pelan meningkatkan kehadiran tentera Amerika di rantau Asia Pasifik, dengan 2,500 anggota marin Amerika beroperasi di Darwin di utara Australia. “Dalam masa beberapa tahun ini, tentera laut Amerika semakin memberi tumpuan kepada persimpangan maritim strategik di rantau Asia Pasifik,” kata Ketua Operasi Tentera Laut, Laksamana Jonathan Greenert, dalam tulisan beliau pada isu Disember majalah Proceedings, yang diterbitkan Institut Tentera Laut Amerika.

Beliau berkata, tentera laut merancang menempatkan beberapa kapal tempur terbaru di kemudahan tentera laut Singapura, sebagai tambahan kepada pelan yang diumumkan Presiden Barack Obama supaya marin ditempatkan di Darwin bermula tahun depan. –Reuters

Sumber (Kopi Pasta): Berita Harian
Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by Blogger Widgets Enhanced by Widgets

0 comments:

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...