Iklan Box

How's your fortune looking this year?
RM10/SEBULAN SAHAJA
RM10/SEBULAN SAHAJA
How's your fortune looking this year?
Vrooom to a prosperous Chinese New Year!
RM10/SEBULAN SAHAJA
How's your fortune looking this year?

Iklan Top Bar

Worst Blog of the Year: Click sini untuk undi Blog Berita Benar!

Iklan TV Blog Berita Benar!


Saturday, January 7, 2012

Samun - Warga Emas Dibelasah (Sinar Harian)



SUBANG JAYA - Tidak berperikemanusiaan! Itu gelaran layak diberi kepada lima lelaki yang membelasah seorang warga emas di sebuah tokong di Taman Bukit Kuchai, di sini sehingga pengsan meskipun mangsa menjerit meminta simpati supaya tidak dicederakan.

Sinar Harian difahamkan, mangsa, Toy Kin, 57, yang menjadikan rumah ibadat itu sebagai tempat tinggal sejak tiga tahun lalu ditumbuk berkali-kali di bahagian mata dan kepala menggunakan topi keledar sehingga tidak sedarkan diri.

Setelah puas ‘mengerjakan’ mangsa, kelima-lima suspek dikatakan melarikan diri bersama wang tabung derma tokong serta beberapa peralatan bernilai hampir RM25,000 yang diletakkan dalam tokong itu.

Mangsa berkata, dalam kejadian kira-kira 4.30 pagi, empat lelaki dikatakan memecah masuk ke dalam Rumah Berhala Kuan Yin Tien dengan memanjat pintu pagar utama, manakala seorang lagi rakan mereka dipercayai menunggu di luar.

“Ketika itu saya baru bangun tidur untuk mengisi minyak di dalam bekas yang akan digunakan untuk upacara keagamaan.

“Apabila membuka pintu tokong, saya terkejut melihat empat lelaki yang kesemuanya memakai topi keledar sudah menunggu di luar, tanpa sempat berkata apa-apa dan tidak mengetahui tujuan mereka mengunjungi tokong pada awal pagi, mereka menumbuk mata dan memukul dengan topi keledar,” katanya.

Toy Kin berkata, dia beberapa kali mengadu kesakitan dan meminta suspek berhenti daripada memukulnya, namun tidak diendahkan.

“Saya terus ditumbuk dan dipukul sehingga pengsan, saya tidak tahu apa yang berlaku selepas itu,” katanya.

Difahamkan, kejadian itu hanya disedari apabila pembantu tokong datang untuk membuat kerja pembersihan sebelum mendapati Toy Kin sudah tidak sedarkan diri di tempat sembahyang.

Kejadian itu menyebabkan tulang di bahagian mata Toy Kin retak dan berlaku pendarahan pada kepala.

Kumpulan berkenaan dikatakan membawa lari sistem pembesar suara, peralatan kamera litar tertutup (CCTV), sebuah mesin dan wang tunai dianggarkan berjumlah RM4,000.

Toy Kin memberitahu, kesemua suspek berusia lingkungan 20-an, bagaimanapun dia tidak dapat mengecam muka suspek kerana masing-masing memakai topi keledar.

Sementara itu, Penyelaras Barisan Nasional (BN) Dewan Undangan Negeri (Dun) Kinrara, Datuk Wong Hock Aun berkata, kejadian itu agak mengejutkan kerana pertama kali berlaku membabitkan rumah ibadat yang sudah berusia puluhan tahun.

“Ada beberapa kes samun berlaku di sekitar Kinrara kebelakangan ini dan saya berharap orang ramai akan lebih berhati-hati bagi menge­lak diri daripada menjadi mangsa jenayah.

“Simpan nombor telefon Bilik Gerakan Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) atau nombor telefon balai polis terdekat supaya senang dihubungi ketika berlaku kecemasan,” katanya yang turut menggesa polis meningkatkan rondaan di kawasan rumah ibadat dan perumahan.

Sumber (Kopi Pasta): Sinar Harian
Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by Blogger Widgets Enhanced by Widgets

0 comments:

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...