Iklan Box

How's your fortune looking this year?
RM10/SEBULAN SAHAJA
RM10/SEBULAN SAHAJA
How's your fortune looking this year?
Vrooom to a prosperous Chinese New Year!
RM10/SEBULAN SAHAJA
How's your fortune looking this year?

Iklan Top Bar

Worst Blog of the Year: Click sini untuk undi Blog Berita Benar!

Iklan TV Blog Berita Benar!

Monday, December 19, 2011

Turun Gambar Najib Simbolik Hilang Percaya - Mahasiswa (Harakah Daily)





KUALA LUMPUR, 19 Dis: Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) hari ini menjelaskan tindakan spontan seorang peserta protes Auku yang menurunkan gambar Datuk Seri Najib di hadapan ibu pejabat Umno di PWTC, Sabtu lalu adalah kerana terlalu kecewa dengan kepimpinan perdana menteri itu.

Pengerusinya, Ahmad Syukri Ab. Razab berkata, tindakan itu juga sebagai simbolik hilangnya kepercayaan anak muda khususnya mahasiswa terhadap Najib selaku ketua kerajaan yang gagal melaksanakan transformasi yang dijanjikan.


"Tindakan tersebut sebagai simbolik hilang percaya mahasiswa kepada kepimpinan negara khususnya kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib.


"Segala agenda yang dicanang perdana menteri gagal diimplimentasi secara telus dan dilihat hanya sebagai gimik politik," katanya pada sidang media di Dewan Perhimpunan China KL Selangor hari ini.


Beliau mengulas insiden gambar Najib di PWTC yang diturunkan beberapa minit ketika ratusan mahasiswa berhimpun di situ bagi menyerahkan memorandum menuntut kebebasan akademik kepada Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Datuk Saifuddin Abdullah yang juga Ahli Majlis Tertinggi Umno.


Dalam insiden itu, seorang mahasiswa didakwa bertindak spontan menurunkan gambar Najib dan menggantikannya dengan bendera 'Kebebasan Akademik' selama beberapa minit sebelum menaikkan semula gambar Najib.


Tindakan itu bagaimanapun mengundang kritikan hebat khususnya oleh pimpinan dan ahli Umno.


Terbaru, sekumpulan pemuda Umno Petaling Jaya Utara mengeluarkan kenyataan di Youtube yang mengugut mahu 'meludah muka' dan 'menampar' mahasiswa yang menurunkan bendera tersebut.


"Ia diturunkan dan dinaikkan semula secara normal, tak ada lipat-lipat tak ada conteng-conteng.


"Tak ada isu pun sebenarnya. Itu respons spontan mahasiswa," kata Ahmad Syukri.


Turut serta pada sidang media itu termasuklah mantan Pengerusi SMM Shazni Munir Mohd Ithnin.


Mengulas ugutan pemuda Umno itu, Shazni berkata pemuda Umno tersebut sepatutnya melihat perkara yang menjadi tuntutan mahasiswa bukannya mengalihkan isu terhadap gambar Najib itu.


Beliau juga turut mempelawa pemuda Umno itu berbincang secara matang dengan mahasiswa.


Sementara itu, mahasiswa akan membuat laporan di Ibu pejabat Polis Bukit Aman jam 2 petang ini berhubung ugutan Pemuda Umno itu.


Dalam pada itu, sempena himpunan bersejarah Sabtu lalu, SMM juga akan mengisytiharkan setiap 17 Disember adalah Hari Kebebasan Akademik di negara ini.


Sumber (Kopi Pasta):
 Harakah Daily
Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by Blogger Widgets Enhanced by Widgets

0 comments:

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...