Iklan Box

How's your fortune looking this year?
RM10/SEBULAN SAHAJA
RM10/SEBULAN SAHAJA
How's your fortune looking this year?
Vrooom to a prosperous Chinese New Year!
RM10/SEBULAN SAHAJA
How's your fortune looking this year?

Iklan Top Bar

Worst Blog of the Year: Click sini untuk undi Blog Berita Benar!

Iklan TV Blog Berita Benar!


Friday, January 13, 2012

Usia Bukan Alasan - Aznil

UNTUK tahun 2012 sahaja, Aznil akan sibuk dengan tujuh program terbitan Astro.


TERGAMAM seketika apabila pengacara Aznil Nawawi memberitahu dia akan terus sibuk sepanjang tahun 2012. Ia termasuk akan terlibat dengan tujuh program kendaliannya dalam pelbagai genre.

Mana tidaknya, pada usia di ambang setengah abad atau lebih tepat 49 tahun, Aznil masih lagi bersemangat dan bekerja keras mencari rezeki menerusi bidang pengacaraan.

Sempat juga ditanya kepada anak jati Kuala Lumpur itu dari mana datang kudratnya untuk terus berada di pentas seni sekali gus menggenggam kemas status sebagai pengacara terulung negara.

Sambil ketawa kecil, Aznil berkata, dia tidak pernah memikirkan soal penat dan jauh sekali untuk merungut. Bagi Aznil, jika minat dan kesungguhan mengatasi segala-galanya, semua akan menjadi mudah.

"Kalau anda bertanya tentang tenaga yang saya miliki, jawapannya cukup mudah. Semua adalah daripada tugas saya sendiri. Apabila saya melakukan sesuatu tugas itu, saya akan mencurahkan dengan sepenuh hati tanpa memikirkan penat dan lelahnya.

"Saya sudah berada dalam industri ini hampir suku abad. Rasanya kalau saya sendiri tidak kuat dan tidak bersungguh-sungguh dalam kerjaya saya, pasti saya tidak akan berada selama ini di dalam industri.

"Untuk kekal lama, kita harus sentiasa gembira dan ikhlas melakukan setiap apa yang dilakukan kerana ia akan terpancar menerusi hasil kerja kita," kata Aznil penuh luhur dalam satu pertemuan bersama Hits di ibu negara, baru-baru ini.

Atas alasan itu, Aznil memberitahu dia akan terus 'mengganas' di kaca televisyen menerusi tujuh program yang akan dikendalikannya.

Kata Aznil, walaupun ada yang berpendapat dalam usianya kini dia seharusnya memperlahankan aktiviti seninya, namun bagi Aznil itu bukan alasan kukuh berbuat demikian.

"Saya akan terus bekerja selagi saya termampu. Selagi minat saya terus bercambah, selagi itu saya akan meneruskan perjuangan dalam bidang seni.

"Tiada alasan untuk saya berehat atau mengundurkan diri sebagai seorang anak seni. Insya-Allah, selagi Allah SWT memberikan tenaga dan kudrat, saya tidak akan berhenti untuk memberikan hasil kerja yang terbaik," ikrar Aznil yang mula menempa kemasyhuran sebagai pengacara rancangan permainan hiburan, Pop Kuiz pada awal 90-an itu lagi.


Harapan

Bakal memulakan misi pencarian bakat baru dalam bidang pengacaraan pada uji bakat pertama di Pulau Pinang pada Sabtu dan Ahad ini (14 dan 15 Januari), sesungguhnya Aznil mengharapkan peserta yang hadir bersiap sedia sepenuhnya.

Malah dia memberitahu akan berfikiran terbuka untuk berhadapan dengan peserta yang memiliki idea kreatif serta hadir dengan personaliti dan gaya tersendiri dalam membentuk diri mereka sebagai seorang pengacara.

"Sudah pasti ini adalah cabaran untuk saya dalam mencungkil bakat-bakat baru ini yang saya percaya mempunyai idea baru dan segar untuk merobah senario dunia pengacara hari ini.

"Jika dahulu, gaya persembahan saya kerap dikritik dan sukar sekali diterima tetapi lama-kelamaan apabila sering didedahkan, akhirnya masyarakat menerimanya dengan terbuka.

"Skop dunia pengacaraan ini sebenarnya luas dan tidak boleh terlalu berfikiran sempit serta mengongkong diri kita untuk berada dalam satu acuan yang sama. Itu yang saya mahu lihat menerusi program On Air ini," ujar Aznil penuh harapan.

Menerusi On Air juga, Aznil yang memegang portfolio sebagai ketua juri itu tidak keseorangan, tetapi bakal dibantu oleh sahabatnya yang juga pengacara terkenal, Suhaimi Sulaiman.

Bukan itu sahaja, sesi uji bakat yang akan berlangsung di Pulau Pinang akan turut disertai oleh bekas pengacara Nona, Datin Seri Normala Shamsudin.

"Ibaratnya On Air ini juga bagaikan satu pertemuan kecil dengan kawan-kawan saya yang turut berkecimpung dalam dunia pengacaraan seperti Dang Suria Zainurdin dan Sarimah Ibrahim.

"Saya tidak meletakkan harapan yang tinggi untuk musim pertama ini. Tetapi seandainya kami mendapat 50 orang peserta yang benar-benar layak, itu pun sudah memadai," kata Aznil tersenyum.

On Air yang diterbitkan oleh Azlan Zanudin itu dijangka siarannya pada April atau Mei ini di saluran Astro Ria.

Sumber (Kopi pasta): Utusan Malaysia
Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by Blogger Widgets Enhanced by Widgets

0 comments:

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...