Iklan Box

How's your fortune looking this year?
RM10/SEBULAN SAHAJA
RM10/SEBULAN SAHAJA
How's your fortune looking this year?
Vrooom to a prosperous Chinese New Year!
RM10/SEBULAN SAHAJA
How's your fortune looking this year?

Iklan Top Bar

Worst Blog of the Year: Click sini untuk undi Blog Berita Benar!

Iklan TV Blog Berita Benar!

Saturday, January 28, 2012

9 Tips Didik Anak


Bagaimana didik anak?
( If you love your kids, love them enough to beat them so that they don't grow up to be idiots- Maddox. )

****

Soalan pembaca:

Salam and salutations

Saya cadangkan Kereta Mayat tulis entry tips didik anak2 pulak. Isteri saya tengah mengandung. Tapi dia sekarang tengah HO, sangat limited masa untuk diri sendiri. Seharian dalam hospital saja. Jaga pesakit. Ada amalan yang sesuai untuk didik anak? Boleh share dengan kami, terima kasih.

Jawapan dari Hamka Kereta Mayat:



Salam and solutions.

Anak aku masih kecik-kecik, yang sulung masih sekolah rendah, yang kecik masih berpampers, jadi nak tulis dari segi pengalaman belum sempurna, tapi aku nak tulis juga tip-tips perihal jaga anak setakat yang aku tahu. nota kepada diri sendiri.

1. Tolong bagi nama yang ringkas.

Aku pelik zaman sekarang, mak bapak suka benar menyusahkan masa depan si anak dengan bagi nama anak panjang nak mampus, kesian anak korang bila waktu nak isi borang, ruang kotak tak muat, waktu exam terkial kial nak tulis nama, lepas tu bila nak kahwin, terkebil kebil Tok Kadi dan calon menantu nak sebut nama anak yang panjang nak mampus.

“Aku nikahkan dikau, Tuan Abdul Ahmad Rais Said Altonfok Tonfok Tun Kiai Berahim Bin Ammad Fuad Zambri Mamawee Al Tompek dengan Siti Ainun Bariah Putri Gusti Ledang Amani Kudus Binti Tun Doctor Datok Tuah Syeid Haji Abdul Malik Karim Abdullah dengan mas kahwin.., hargahhh, putus nafas! Semput.. semput!”

Mana ada dalam islam suruh letak nama anak panjang panjang?, dalam islam ajar nama pendek pendek jer, contoh: Nuh, luth, Adam, Isa, Ali, Umar, dan lain lain, kan senang? Al quran tak nak ikut, habis tu nak ikut sape? puteri gunung ledang? Dah buang tebiat? Nak kena sumpah muntah darah? Bingai tak habis habis.

Nama anak perempuan aku sepatah jer, Najiha binti Hamka, habis cerita.., aku bagi nama anak aku ni bukan gabungkan nama nenek aku dan bini aku atau makanan kegemeran dan peristiwa, aku namakan nama anak aku najiha sebab waktu lahir, dalam TV ada drama bertajuk, “syair buat najiha”, lakonan Rita Rudani, aku memang minat Rita rudani waktu bujang dulu, jadi terus letak nama Najiha. Woha!

2. Kalau boleh, bagi nama anak yang unik.

Nama unik, maksud aku namanya tak terlalu ramai yang guna, ini dari segi psikologi, anak akan cepat terkenal kerana orang akan mudah ingat nama beliau, dan cerahlah masa depan insyallah, serta mudahlah beliau untuk takluk dunia, macam nama Hitler.., he he,

Contoh nama aku, Hamka, kat sekolah, jarang sangat aku jumpa dengan orang nama Hamka, kalau jumpapun, tak hensem macam aku, aku tetap win- woha!, dan nama anak aku terkini, Hazkil, sempena Nama Nabi terdahulu yang sezaman nabi Ibrahim, setakat ni aku tak jumpa nama anak kawan aku bernama Hazkil, dan aku panggil dia dengan nama manja “K”.., mungkin bila besar esok, dia akan jadi Datok K, dapatlah aku menantu secantik Siti nurhaliza, dapatlah pakcik pergi konsert maharajalawak percuma –woha!

3. Jangan takutkan anak dengan hantu.

Mak bapak yang bodoh jer ajar anak takutkan hantu, tak de manfaat langsung ajar anak takutkan hantu. Sejak dari kecik lagi, aku dah bagitahu pada anak aku bahawa hantu itu tidak wujud, malahan, aku tak pernah cerita hantu pada anak aku dan larang siapa-siapa yang berdekatan dari menyebut-nyebut tentang hantu, dan jika ada hantu yang menjelma, siaplah aku kerjakan! Woha!

Aku juga ajar anak aku agar tidak takut kepada gelap, untuk itu aku buat ujian ‘seekers’ iaitu dengan meletakkan mainannya di bilik belakang, tutup semua lampu. Lepas tu aku duduk bahagian depan rumah dan arahkan anak aku, sorang sorang pergi ambil mainan dalam bilik belakang yang gelap, siapa yang berlari di kira gagal (kena pukul), siapa yang menjerit dan menangis juga di kira gagal.., (aku terajang) dan alhamdulillah mereka berjaya mencari mainan dalam rumah yang gelap (di bilik belakang pula tu) tanpa menjerit, menangis atau takut…

Maka senanglah aku tidur berasingan dengan anak anak aku, dan jimat bil letrik sebab anak aku memang suka tidur dalam gelap, kalau bukak lampu, mereka akan merayu agar di tutup, ok.., jimat letrik dan dapatlah aku beramaradana dengan isteriku tanpa perlu bimbang anak ternampak ‘toyol’. Woha!

4. Tak payah habiskan duit hantar anar anak belajar ilmu yang pelik pelik.

Ada orang habiskan duit beribu ringgit hantar anak anak belajar ilmu yang kononnya hebat untuk si anak waktu cuti sekolah dengan ilmu pelik seperti hafal sifir 78, menjawab soalan matematik menggunakan minda, teknik silang jari untuk sifir 46, teknik adiputra, vedic math, mental math dan lain lain, bagi aku semua tu buang duit, buang current, sebab zaman sekarang dah ada calculator, kesian anak hafal sifir 78 darab 36 dan berkira kira dalam kepala, selepas 10 minit tersenyum puas, anak orang lain dan siap 0.05 second tekan calculator.. kejayaan matematik bukan di ukur dari segi betapa cepat hafal sifir pelik pelik, tapi paham konsep, baik belajar kalkulus, Math engnenering, EMT dan lain lain.., ni satu contoh ilmu, ada banyak lagi, pikir sendiri.

5. Jadikan anak, hadiah yang paling dia suka adalah buku.

Kurangkan peluang hiburan, seperti peluang main geme, internet, atau astro, maka anak akan cuba cari hiburan dengan perkara lain, dan apabila si anak terhibur dengan membaca buku, maka insyAllah, cerahlah masa depan mereka.

6. Didik anak cara Sunnah.

Anak macam ‘sponge bob’, akan ‘menyerap’ semua kelakuan ibu bapa sebagai falsafah hidup, bapak yang solat di rumah, anak juga akan ikut solat di rumah walaupun bila besar jadi ustaz, bapak yang tak solat, anak jugak akan sama tak solat walaupun bila besar jadi pemimpin parti so call islamic. Maka, untuk didik anak cara sunnah, mak bapak dulu kena amalkan sunnah, mak bapak masuk tandas tak tutup kepala, anak akan ikut.., (aku ler ni..oh) mak bapak hantar nenek ke rumah orang tua, anak juga akan hantar korang ke sana,oh..

Jadi, jaga sunnah dalam diri korang, sebab si anak sedang perhatikan korang.., pernah member aku tegur lepas solat isyak pada satu malam,” eh, Hamka, kau tak ajar anak kau solat sunnat bakdiah dengan betul ke Hamka?, aku tengok dia solat satu rakaat jer..

Aku cakap, “anak aku tu solat witir..,” (macam bagus aku ni, pergi mampus!)

Secara ringkas, anak belajar dari pemerhatian, bermakna, jika kita ikut sunnah Nabi, maka senang anak nak ikut, jika kita KO, anakpun KO sama, (tertakluk pulak kepada kawan kawannya)

7. Jika ada orang menegur kesalahan anak kita, ucapkanlah terima kasih

Ni penting!, jika ada orang marah atau denda anak kita kerana kesalahan anak-anak kita, janganlah jadi seperti ibu bapa yang bangang yang mana akan pertahankan anak mereka dan marah pulak kepada mereka yang cuba selamatkan masa depan anak kita..Kenapa Mak bapak jenis tu aku panggil bangang?!

Cuba tengok kat sekolah, ada budak nakal, cikgupun pukul sikit, tapi mak bapak yang bangang terus serang cikgu tu.., dan apa kesan pada anak, jadi bodoh sombong.., lepas tu cikgupun malas dah nak tegur anak mak bapak bangang, bila anak dah besar , dan jadi kurang ajar serta bodoh.., mak bapak pulak salahkan kerajaan, memang bangang!

Masa aku kecik, pernah ada jiran datang jumpa mak aku cakap aku ni nakal usik anak dia, mak aku terus ucap terima kasih, dan pukul aku depan jiran tu sampai jiran tu puas.., dan setiap kali ada orang mengadu kesalahan aku, itulah yang mak aku lakukan..

Tapi ada jugak jiran aku, bila mak aku mengadu anak dia nakal, dia marah pulak mak aku, katanya jangan sibuk jaga tepi kain orang, dan mak akupun dah tak mengadu lagi dengan jiran yang jenis sebgitu..

Sekarang, mak aku dan jiran aku tu pun dah arwah, dan aku tengok, anak jiran aku tu bila besar jadi penagih dadah.., (macam cerekarama, kan?)

Dan hari ini, aku tengok ramai mak bapak yang bila kita mengadu salah anak mereka, di makinya kita, tak boleh terima keturunannya buat silap konon, apa punya bangang?!

Jangan rosakkan masa depan anak anak kita, jika salah hukumlah.., dan jika ada orang lain mengadu, ucaplah terima kasih kerana dalam dunia ini, masih ada orang yang sayang pada anak-anak kita..

Korang tahu kenapa ramai mak bapak bangang dalam hal sebegini?

Ini adalah kerana sikap tak boleh dikritik, dan rasa diri betul dan sempurna, yang mana apabila ada orang mengkritik anak mereka, pada pandangan si bangang ini, seolah mengkritik diri mereka, aduhai.., anak buat salah, orang tegur, buat apa nak emosi, lebih baik betulkan anak sewaktu masih boleh dibetulkan..,

Aku tahu korang sayang pada anak korang, tapi cara korang tunjuk kasih sayang biarlah dengan cara yang betul, Lukman Nur Hakim yang bijaksana selalu pesan, “anak tidak dapat tidak perlu dihukum, seperti kebun perlukan air” atau pepetah melayu lama; “sayang anak, tangan tangankan..,” atau pepatah keretamayat.

“jika ada orang menegur kesalahan kekasih kita, ucapkanlah terima kasih”

8. Hidupkan suara Nabi di rumah.

Al quran dan Hadith bila dibacakan, akan mengeluarkan satu cahaya yang boleh menerangi hati si pembaca dengan syarat pembaca faham apa yang di baca dan sanggup mendengar dengan penuh rendah diri...

Kita rujuk kepada masyarakat Jahiliah di zaman nabi, masyarakat yang terkenal dengan kejahatan seperti bunuh anak perempuan hidup-hidup, minum arak dalam tengkorak berdarah, dan berjudi dengan membunuh wanita mengandung untuk teka jantina bayi.. serta lain lain maksiat..

Tapi bila mereka mendengar suara Nabi membaca Al quran dan hadith, maka satu cahaya nurani yang terang telah datang dan menerangi hati si pendengar sehingga meleleh air mata mereka keinsafan sehingga akhirnya mereka memeluk ugama islam dan bersolat tak jemu-jemu,

Maka kerana itulah para ulamak telah menggalakkan kita agar menghidupkan bacaan Hadith Nabi dirumah kerana apabila ‘Suara Nabi’ di dengarkan, maka ianya akan mengeluarkan satu cahaya yang boleh menerangi hati si pendengar dengan syarat si pendengar faham apa yang di dengar dan sanggup mendengar dengan penuh rendah diri...

Ilmu penting, kena belajar, tapi jika hati gelap.., maka takde kekuatan untuk amal ilmu kerana hati menjadi buta sehingga tidak nampak kelebihan dari perintah Allah...

Untuk itu, aku juga belajar-belajar menghidupkan ‘Suara Nabi’ (bacaan ta’alim) dirumahku pada setiap malam selepas isyak dan membacanya di hadapan anak dan isteri yang mana aku telah melihat hati mereka mulai terang dengan cahaya kerana mereka mulai menjadi isteri dan anak yang taat kepada Allah dan suami serta ayahnya..

Nikmat mana lagi yang lebih besar dari ditaati? Mana ada raja yang sanggup jadi Raja kepada rakyat yang tak nak taat?, mana korang sanggup jadi bos kepada pekerja yang asyik mogok..?, dan mana best jika jadi suami kepada anak dan isteri yang derhaka?

Best ke jadi Mak kepada Si Tanggang?

Maka kerana itulah kita kena hidupkan kembali “suara Nabi” dirumah kita agar cahaya Al quran dan hadith dapat menerangi isi hati kita.., bila hati dah ada cahaya, barulah kita dapat amal ilmu ugama kerana terbukti, ramai orang ada ilmu ugama tapi selamba buat maksiat dan selamba tak pergi masjid sebab hati mereka gelap.., dan bila aku tanya kawan kawan aku yang istiqamah buat baik dan istiqamah pergi masjid, apa rahsia mereka?

Jawapan mereka adalah mereka mendengar “suara Nabi” setiap hari bersama anak bini.., dan yang malas bersolat di masjid serta suka solat lengah-lengah, bila ditanya, ada tak majlis “suara Nabi” di rumah korang? Jawapannya takde.., sibuk layan TV anak beranak.., macam mana hati tak jadi gelap?(walaupun TV tu bercahaya dan bewarna warni)

Korang belilah kitab mutakhab Hadith karangan Maulana Yusof atau Fadhilat amal karangan Maulana Zakaria.., kumpul anak beranak, dan baca dengan gaya ustaz walaupun korang bukan ustaz, dan anak beranak kena dengar gaya pelajar walaupun mereka ustaz atau ustazah..

Baca hadith Nabi jika boleh ulang tiga kali.., tak perlu tafsir sebab dah ada tafsir kat bawah.., baca jer.., maka insyAllah.., ianya akan mengeluarkan satu cahaya yang boleh menerangi hati si pendengar dengan syarat si pendengar faham apa yang di dengar dan sanggup mendengar dengan penuh rendah diri...

Dan insyAllah, masyarakat jahilliyah yang bunuh anak hidup-hidup pun boleh jadi baik bila dengar ‘suara Nabi’.., apatah lagi anak anak kita yang tak pernah membunuh, kalau bunuhpun mungkin setakat bunuh cicak dan nyamuk.., apalah sangat..

9. Jangan tunggu 10 tahun baru nak pukul anak.

Percaya cakap aku, tak nak ulas bab ni.., anak aku belum 10 tahun lagi, dah kena pukul dah, pergi surau diam jer kat belakang, (macam riak aku ni..oh) tak macam budak budak lain yang buat bising kat belakang surau waktu solat, bapak pulak buat bodoh jer, bila tanya, kenapa tak larang anak buat bising, mereka cakap, tunggu 10 tahun baru boleh pukul.., apa ke bengap?! Memang Nabi suruh pukul anak tak solat bila umur 10 tahun, dan itu bab solat, bab lain, tak kan nak tunggu 10 tahun? Lagipun dalam islam tahun pendek, anak umur 8 ke 9 tahun kelendar masihi dah 10 tahun dah.., pukul jer anak tu, ada hadith, rumah yang di gantung rotan untuk mengajar anak, dapat pahala, tu gantung, kalau pulul lagi banyak pahala. dan tak perlu aku cerita tahap pukulan yang macam mana, aku tahu korang semua tak slow. Biar anak takut dan hormat sama kita waktu mereka kecik., cuba rujuk gambar di bawah:

Gambar di atas aku petik dari web maddox, dan aku kongsi nasihat beliau:"If you love your kids, love them enough to beat them so that they don't grow up to be idiots."

Jap lagi ada yang butthurt: “eh, Hamka, kenapa qoute ayat orang kapir?”

Yelah yelah, aku qoute kata kata Lukman al hakim, anak perlu dipukul seperti kebun perlu di airi... amacam puas hati?!

Ok, Aku rasa cukup sampai sini, anak aku dah menangis nak susu, pergi dulu, bancuh susu jap. Eh, rupanya anak aku menangis sebab si abang sulung yang usik? Mana rotan? Siap kau!!

(Babak seterusnya terpakasa di potong kerana terlalu ganas yang agak keterlaluan, juga ada gabungan dua atau lebih unsur ganas yang lain)

Sekian. - Oleh: Hamka Kereta Mayat

Sumber (Kopi Pasta): Kereta Mayat
Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by Blogger Widgets Enhanced by Widgets

2 comments:

fsheuzue said...

awk mest ayh yg baek kan'..haha

Blog Berita Benar said...

@fsheuzue
Saya masih bujang. Haha..

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...