Iklan Box

How's your fortune looking this year?
RM10/SEBULAN SAHAJA
RM10/SEBULAN SAHAJA
How's your fortune looking this year?
Vrooom to a prosperous Chinese New Year!
RM10/SEBULAN SAHAJA
How's your fortune looking this year?

Iklan Top Bar

Worst Blog of the Year: Click sini untuk undi Blog Berita Benar!

Iklan TV Blog Berita Benar!


Friday, January 13, 2012

Selangor Dibidas Lengah Isu Air

MUHYIDDIN dan Ismail membayar pakej makan tengah hari Menu 1Malaysia di Restoran Tan Kopitiam sambil disaksikan Zulhasnan (dua dari kiri) di Kuala Lumpur, semalam.


Sikap kerajaan negeri berdolak dalik mampu jejas kebajikan terhadap rakyat 

KUALA LUMPUR: Tan Sri Muhyiddin Yassin membidas sikap berdolak dalik Kerajaan Selangor dalam menyelesaikan isu bekalan air sehingga mendedahkan kawasan Lembah Klang dengan krisis bekalan air yang dijangka berlaku 2014.

Sambil menyifatkan krisis itu semakin tenat dan berupaya memberi kesan kepada negara, Timbalan Perdana Menteri berkata jika kerajaan Selangor mendakwa mereka mengambil berat kebajikan rakyat, mereka sepatutnya membuat keputusan segera berhubung perkara itu.

“Ini proses yang sudah berlarutan lebih sepatutnya, pokoknya bukan soal Kerajaan Pusat tidak mengambil apa-apa langkah (sebaliknya) masalah besar adalah sikap kerajaan Selangor yang tidak memberi maklum balas. 

“Mereka mengheret isu ini begitu lama, kita sudah jelaskan dan saya sebagai Pengerusi Majlis Air Negara sudah membangkitkan masalah yang sama dalam mesyuarat... kita begitu prihatin dan jika perkara ini tidak diselesaikan segera, krisis air tentu akan berlaku di Kuala Lumpur dan Selangor kerana kita kini berdepan masalah bekalan air yang sangat genting,” katanya. 

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas lawatan ke Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) di Wangsa Maju dan restoran Menu Rakyat 1Malaysia di Rampai Business Park, di sini, semalam. 

Hadir sama Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Malaysia, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dan Ahli Parlimen Setiawangsa, Datuk Seri Zulhasnan Rafique. 

Akhbar semalam melaporkan penduduk sekitar Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya bakal berdepan masalah bekalan air yang teruk dua tahun lagi jika projek pembinaan Loji Air Langat 2 (LAL 2) tidak dijalankan selewat-lewatnya hujung tahun ini. 

Pengerusi Eksekutif Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (SYABAS), Tan Sri Rozali Ismail, dilaporkan berkata, pembinaan loji tidak dapat diteruskan ekoran tiada kata sepakat antara kerajaan Selangor dan Persekutuan. 

Menurutnya, lapan daripada 10 projek dicadangkan SYABAS pada 2005 diterima bagi memastikan bekalan air kepada rakyat terjamin. Bagaimanapun sehingga 2010, hanya tiga dilaksanakan manakala selebihnya ditangguhkan kerajaan negeri dan Pusat. 

Timbalan Perdana Menteri berkata Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air sudah mengadakan beberapa kali perbincangan dengan kerajaan Selangor dan pihak berkenaan menyatakan mereka bersedia menyelesaikan masalah itu. 

Bagaimanapun, katanya, sehingga kini masalah itu belum diselesaikan. 

“Soal pokoknya bukan di pihak kerajaan Pusat, ia terletak atas kesedaran kerajaan negeri, kalau mereka tidak membuat keputusan segera, kebimbangan yang kita rasakan akan berlaku itu boleh berlaku... nauzubillah, bermakna Lembah Klang akan berdepan krisis air yang tenat dan ini akan membawa kesan besar kepada negara,” katanya.

Sumber (Kopi Pasta): Berita Harian
Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by Blogger Widgets Enhanced by Widgets

0 comments:

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...