Iklan Box

How's your fortune looking this year?
RM10/SEBULAN SAHAJA
RM10/SEBULAN SAHAJA
How's your fortune looking this year?
Vrooom to a prosperous Chinese New Year!
RM10/SEBULAN SAHAJA
How's your fortune looking this year?

Iklan Top Bar

Worst Blog of the Year: Click sini untuk undi Blog Berita Benar!

Iklan TV Blog Berita Benar!


Tuesday, January 24, 2012

Pemandu Bahaya: Polis Kaji Penjara Mandatori


KUANTAN - Polis Diraja Malaysia sedia mempertimbangkan cadangan untuk mengenakan hukuman penjara mandatori ke atas pemandu yang menyebabkan kemalangan maut.



Namun, Pengarah Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam, Datuk Salleh Mat Rasid berkata, saranan itu harus diperhalusi terlebih dahulu bagi memastikan keberkesanannya.

"Jika hukuman penjara mandatori ke atas mereka (pesalah) boleh  menyedarkan orang lain daripada  melakukan perkara yang sama, kenapa tidak kita lakukan," katanya dipetik Bernama selepas mengetuai Ops Sikap ke-25 peringkat negeri Pahang di sini, hari ini.

Hukuman itu juga katanya telah diperuntukkan ke atas pemandu yang disabitkan kesalahan memandu dalam keadaan mabuk sehingga menyebabkan kemalangan maut.

Beliau mengulas pandangan Anggota Majlis Keselamatan Jalan Raya Tan Sri Lee Lam Thye kelmarin, yang menyarankan agar pihak berkuasa mengenakan hukuman penjara mandatori terhadap mereka yang memandu secara berbahaya sehingga menyebabkan kemalangan maut.

Sementara itu mengenai Ops Sikap kali ini, Salleh berkata setakat ini sebanyak 152,356 saman dikeluarkan, iaitu peningkatan 63 peratus berbanding tempoh yang sama tahun lepas.

Beliau berkata sepanjang tempoh lapan hari itu juga, sebanyak 82 kemalangan maut dicatatkan dengan 93 kematian dan daripada jumlah 48 adalah penunggang motosikal.

"Secara keseluruhan, operasi kali ini adalah positif, di mana  berlaku penurunan kes kemalangan maut berbanding tahun lepas untuk tempoh yang sama iaitu sebanyak 94 orang.

"Manakala saman kita keluarkan adalah tinggi berbanding tempoh  yang sama pada tahun lepas kerana untuk operasi kali ini kita lebih  mengutamakan aspek penguatkuasaan supaya pengguna jalan raya sentiasa mematuhi had laju yang dibenarkan," katanya.

Sumber (Kopi Pasta): Sinar Harian
Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by Blogger Widgets Enhanced by Widgets

0 comments:

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...