Iklan Box

How's your fortune looking this year?
RM10/SEBULAN SAHAJA
RM10/SEBULAN SAHAJA
How's your fortune looking this year?
Vrooom to a prosperous Chinese New Year!
RM10/SEBULAN SAHAJA
How's your fortune looking this year?

Iklan Top Bar

Worst Blog of the Year: Click sini untuk undi Blog Berita Benar!

Iklan TV Blog Berita Benar!


Friday, January 6, 2012

Hujan Lebat Akibat Banjir Kilat Tidak Dapat Diramal - Jabu (Berita Harian)



KUCHING: Ketiadaan alat ramalan cuaca dan arah tiupan angin yang tidak dapat diramalkan di laut dekat Kuching menyebabkan hujan lebat yang mengakibatkan banjir kilat tidak dapat diramalkan, kata Pengerusi Jawatankuasa Pemulihan dan Pengurusan Bencana Negeri, Tan Sri Alfred Jabu. 

"Kita mempunyai bacaan kaji cuaca dan telemetrik di kawasan tadahan, tetapi awan yang membawa hujan datang dari laut dan dengan berlakunya perubahan haluan tiupan angin, kami tidak dapat membuat ramalan," katanya pada sidang akhbar selepas mempengerusikan masyuarat jawatankuasa itu di sini hari ini.

Beliau mengulas pertanyaan beberapa pihak tentang mengapa tiada ramalan kaji cuaca diumumkan hingga menyebabkan beberapa kawasan rendah di bandaraya ini dilanda banjir dan lebih 1,400 dipindahkan.

Banjir mulai surut tengah hari ini tetapi beliau mengingatkan bahawa hujan sekejap-kejap akan berterusan sehingga Sabtu di sini. 

Dua orang, seorang pelajar perempuan 19-tahun dan seorang pekerja stesen minyak berusia 29-tahun, dilaporkan hilang dan dikhuatiri lemas semasa kemuncak banjir itu. 

Timbalan Pesuruhjaya Polis Sarawak, SAC Datuk Law Hong Soon, yang hadir pada sidang akhbar itu, berkata pelajar berkenaan, Kho Ying Qi, jatuh ke dalam parit monsun dekat Batu Lintang di sini dan Herman Sihas yang cuba menyelamatkannya dengan terjun ke dalam parit itu juga dihanyutkan arus kuat. 

"Operasi mencari dan menyelamat yang dilancarkan setakat ini belum menemui mangsa," katanya. - BERNAMA

Sumber (Kopi Pasta): Berita Harian
Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by Blogger Widgets Enhanced by Widgets

2 comments:

chegu abbas said...

nak buat gena....hihihi

One Sensei said...

@chegu abbas

ye la.dah ketentuan ilahi..

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...