Iklan Box

How's your fortune looking this year?
RM10/SEBULAN SAHAJA
RM10/SEBULAN SAHAJA
How's your fortune looking this year?
Vrooom to a prosperous Chinese New Year!
RM10/SEBULAN SAHAJA
How's your fortune looking this year?

Iklan Top Bar

Worst Blog of the Year: Click sini untuk undi Blog Berita Benar!

Iklan TV Blog Berita Benar!


Tuesday, February 21, 2012

Buku Kanak-kanak Berunsur Lucah


KUALA LUMPUR - Pemuda Umno menggesa Kementerian Dalam Negeri (KDN) untuk mengemas kini Dasar Buku Negara 1998 kerana banyak aduan yang diterima mengenai kandungan buku-buku bacaan kanak-kanak yang didapati mempunyai unsur lucah.



Pengerusi Biro Aduan Komuniti, Datuk Muhd Khairun Aseh berkata, surat berkenaan juga adalah bagi mendapatkan penjelasan mengenai bagaimana buku sedemikian boleh terlepas pandang sedangkan inti pati serta ilustrasi dalam buku terbabit terang-terangan tidak mengikuti garis panduan yang dibenarkan.

Menurutnya, pihaknya akan menyerahkan surat bantahan kepada KDN untuk menyekat buku-buku yang diimport ke negara ini khususnya untuk bacaan kanak-kanak. Ini berdasarkan aduan yang diterima sejak setahun lalu di mana kebanyakan buku untuk kanak-kanak mempunyai unsur lucah.

“Kami sudah menerima banyak aduan mengenai perkara ini. Pemuda Umno tampil demi kepentingan awam. Bagaimana Dasar Buku Negara 1998 yang dibuat begitu ‘cantik’ boleh tersasar hingga begini sehingga bahan bacaan begini boleh terlepas pandang, sedangkan ia secara terang-terangan berunsur lucah.

“Ia juga mudah didapati di kedai buku terkemuka dan diletakkan di bahagian kanak-kanak. Ia benar-benar melampau,” katanya kepada media, di pejabatnya di sini, semalam.

Muhd Khairun berkata, sebuah buku berjudul ‘Where Did I Come From’ antara buku yang mengandungi inti pati serta gambar lucah dan dijual hampir 2 juta naskhah di pasaran dunia.

“Saya terkejut apabila melihat buku ini. Dari luar ia nampak seperti tiada apa-apa, tetapi setiap helaian buku ini mengandungi ayat dan gambar lucah.

“Kerana itu, kami tidak teragak-agak untuk menyerahkan surat bantahan ini. Saya percaya, bukan hanya sebuah buku, malah pasti banyak lagi.

“Namun, kami bersedia untuk menjalinkan kerjasama dengan pihak berwajib untuk membendung perkara ini daripada terus berleluasa,” katanya.

Jelasnya, mengikut laporan, jumlah dagangan buku yang diimport ke Malaysia mencecah RM3 bilion. Namun, penulis tempatan tidak tersenarai di dalam perkembangan ekonomi ini.

“Di Malaysia, ada lebih 5,000 penulis dan lebih 8,000 syarikat percetakan. Mengapa mereka ini tidak diberikan ruang secukupnya.

 “Buku-buku dari luar negara ini kebanyakannya tidak sesuai dengan adat dan budaya negara ini. Jadi pemantauan perlu lebih dibuat bagi mengelakkan perkara ini terus merebak dan boleh merosakkan akhlak kanak-kanak.

“Selain ibu bapa, KDN perlu memainkan peranan maksima agar tidak ada lagi kes terlepas pandang seperti ini,” katanya.

Sumber (Kopi Pasta): Sinar Harian
Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by Blogger Widgets Enhanced by Widgets

0 comments:

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...